Welkom op de archiefpagina's van E-zine Nieuwe Maan!
Nieuwe Maan publiceert wekelijks een artikel over hekserij, alternatieve geneeswijzen en de maan.
Oude artikelen worden op onderwerp gesorteerd en op de archiefpagina's geplaatst.
Hier vind je alle boekrecenties.

11.2.05

Natuurrituelen, een innerlijke reis - Carla Rosseels

In de boekenwinkel was ik eigenlijk op zoek naar een sinterklaascadeautje voor mijn vader. Ik kan het nooit laten even te snuffelen bij de afdeling ‘spiritualiteit en religie’, want ik lees daar graag over.
Dit boek viel meteen op door een mooie foto van ‘Stonehenge’ bij zonsondergang op de cover. In eerste instantie dacht ik bij de titel: getsie, weer een innerlijke reis? En bovendien, de innerlijke reis van iemand anders vind ik niet altijd even interessant.
Maar op de voorkant staat al meteen waar het over gaat: Samhain/Halloween* Sinterklaas/Midwinter* Imbolc/Maria-lichtmis.
Het viel me op dat de feesten in een adem genoemd werden. Dat Halloween zijn oorsprong heeft in Samhain en dat Sinterklaas zijn oorsprong niet alleen in Spanje heeft, wekte mijn interesse.
Er wordt helder uiteengezet wat de bedoeling is van de schrijfster. Je kunt in dit boek lezen over de achtergronden, betekenis en/of uitleg van de verschillende symbolen, gebruiken en rituelen van de verschillende feesten.In het boek staat een overzicht van de bronnen die gebruikt zijn.

Ik begon thuis meteen met lezen over Sinterklaas. Door de overzichtelijke indeling was dat gemakkelijk te vinden. Het verhaal vertelde dat Sinterklaas inderdaad een bisschop in Spanje was, maar zeker ook overeenkomsten heeft met de Germaanse Wodan, die met zijn achtbenig paard Sleipnir over de donderwolken reed en met zijn staf voor knetterende bliksemschichten zorgde! Wodan had, net als Sinterklaas, hulpjes in de vorm van twee zwarte raven die hem de deugden en ondeugden van de mensen influisterden. Dit was van invloed op de goede gaven van Wodan aan de mensen in het nieuwe jaar en bovendien waren de mensen in de winter voornamelijk afhankelijk van zijn bescherming. Dus de mensen legden daarom zaadjes en lekkers bij de schoorsteen om hen gunstig te stemmen, zoals wij voor zwarte Piet mooie tekeningen leggen in de schoen.

Het verhaal van Imbolc vind ik heel interessant. Hierin staat het ‘verborgen nieuw leven’ centraal.
Er wordt gevierd dat de aarde weer bol staat van nieuw leven en dat op deze dag de dieren en de akkers werden ‘gezegend’. Om stil te staan bij je eigen ‘verborgen innerlijk kind’ kun je een ritueel uitvoeren. Bijvoorbeeld een kaars branden voor je innerlijk kind, een tekening maken voor je innerlijk kind, of over je jeugd. En vooruit kijken naar de toekomst. Daarna is het de traditie om op deze dag pannenkoeken te eten. De ronde vorm verwijst naar ‘de aarde’, de ingrediënten verwijzen naar ‘het verborgen zaad’ in de aarde. En ze zijn nog lekker ook!
Dit valt samen met het christelijke (katholieke) Carnaval en de vastentijd, waarin wordt uitgekeken en toegeleefd naar het paasfeest. Het paasfeest staat voor het ‘nieuwe leven’ dat christenen krijgen door het leven, sterven en herrijzen van Christus. Prachtig om te zien dat dit zoveel overeenkomsten heeft met de oude religie!

Je merkt, ik ben heel enthousiast over dit boek. Het geeft een positieve kijk op de verschillen en overeenkomsten van ‘de oude religie’ en het christendom. Het geeft ook inzicht hoe bepaalde gewoonten, gebruiken en tradities zijn ontstaan en zich hebben ontwikkeld tot nu toe.
Ook juist voor kinderen, die natuurlijk graag iets te vieren willen hebben en er op school vaak mee bezig zijn. Op de school van mijn kinderen hadden ze het sinterklaasverhaal bestudeerd in historisch en religieus verband. Het was leuk dat ik er ook wat over kon vertellen.
Daarnaast staan er rituelen beschreven die je thuis kunt uitvoeren met je kinderen of goede vrienden. Zo kun je meeleven met de veranderingen in de natuur en bewust worden van bepaalde fasen in de seizoenen en in je eigen leven.

ISBN: 90 5240 805 x Waardering: ****

Wietske.

Powered by Blogger